فاعلية برنامج قائم على بعض أنواع الذكاءات المتعددة لتنمية المهارات الإنفعالية لدى الاطفال الصم فى مرحلة ماقبل المدرسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية للطفولة المبكرة

المستخلص

المستخلص البحث: هدف البحث الى: تنمية المهارات الإنفعالية لدى الاطفال الصم من خلال برنامج قائم علي الذكاءات المتعددة. و التحقق من استمرارية فاعليته، طبقت على عينه :(8) اطفال صم تتراوح اعمارهم من (4-7)، تقل نسبة سمعهم عن (25) ديسبل ، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة ، ادوات البحث: مقياس المصفوفات الملونة لرفن اعداد (جون رافن،2016) ، مقياس المهارات الانفعالية لأطفال ماقبل المدرسة(اعدادالباحثة)، برنامج قائم على بعض أنواع الذكاءات المتعددة (إعداد الباحثة)، وتوصل النتائج الى: توجد فروقٌ دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات ألاطفال الصم التجريبية قبل وبعد التعرض لبرنامج بعض انواع الذكاءات المتعددة على مقياس المهارات الانفعالية في اتجاه القياس البعدي.

Abstract
The current study aimed to Verify: Developing the emotional skills of deaf children through a program based on multiple intelligences and verify its continued effectiveness, The sample of the research: on (8) deaf children ranging in age from (4-7), their hearing rate is less than (25) decibels, and the semi-experimental approach with an experimental design was used for one group,Research tools: Raven's colored matrices scale prepared by (John Raven, 2016), the emotional skills scale of pre-school children (prepared by the researcher), the social skills scale of pre-school children, a program based on some types of multiple intelligences (prepared researcher),and the results concluded that:There are statistically significant differences between the mean scores of experimental deaf children before and after exposure to the program of some types of intelligences on the emotional skills scale in the direction of the post-measurement.

الكلمات الرئيسية