يكمن أهمية البحث فى البرامج الفنية المعطاة للأطفال المعوقين عقلياً والتي من خلالها نقوم بتعريفه بأسماء العناصر والأغراض المحيطة والمستخدمة حوله لتمكينه من التعامل مع البيئة وزيادة الخبرة . ويهدف برنامج انشطة فنية مقترح للتعرف علي المفردات البيئية المحيطة بالأطفال المعوقين عقلياً القابلين للتعليم . واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي وتكونت ادوات الدراسة من: اختبار مصور للمفردات البيئية برنامج انشطة فنية مقترح مكون من (48) نشاط.
The importance of the research lies in the art programs given to Mentally Disabled Children, through which we define them with the names of the surrounding elements and objects used around them to enable them to deal with the environment and increase their experience. A proposed program of art activities aims to identify the environmental vocabulary surrounding the Mentally Disabled Children who are able to teach. The researcher used the descriptive analytical approach, and the study tools consisted of: a photographic test of environmental vocabulary, a proposed art activities program consisting of (48) activities.