برنامج أنشطة فنية مقترح لتحسين السلوك التوافقى للأطفال المعوقين عقلياً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية للطفولة المبكرة - جامعة القاهرة

المستخلص

تكمن أهمية البحث الحالي في ابراز الدور الهام لمناهج الأنشطة الفنية الموجهة للأطفال المعوين عقلياً ‏والذى من خلاله يحل كثير من الصعوبات الخاصة لهؤلاء الأطفال‎.‎‏ ‏وقد تهدف دراسة الي برنامج أنشطة فنية مقترح فى تحسين السلوك التوافقى للأطفال المعوقين عقليأً‎.‎‏ ‏وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلى وتكونت أدوات الدراسة من :بطاقة ملاحظة للسلوك ‏التوافقى - برنامج أنشطة فيه مكون من (48) نشاط ‏‎.‎
The importance of the current research lies in highlighting the important ‎role of curricula for art activities directed to Mentally Disabled Children, ‎through which they solve many of the special difficulties of these children.‎ A study of a suggested program of art activities may aim to improve the ‎harmonious behavior of Mentally Disabled Children.‎ The researcher used the descriptive analytical approach, and the study ‎tools consisted of: a note card for harmonious behavior, an activities ‎program in which consisted of (48) activities.‎
Keywords: art activities - compatibility - children with mental disabilities

الكلمات الرئيسية